Hem Ledare Nyheter Reportage Forskning Sjösäkerhet Internationellt Gästartiklar Arkiv
 

Malmö–Travemünde lyckad satsning

Mycket har hänt på Finnlines sedan 2009. Finanskrisens följder tvingade bolaget att göra vissa omprioriteringar för att kunna möta framtiden.
– Först och främst såg vi till att ha rätt fartyg på rätt rutt, säger Uwe Bakosch, vd.



Uwe Bakosch

Som en konsekvens av detta väljer rederiet att i högre uträckning använda egna fartyg i stället för att chartra. Beslutet har understötts av Grimaldi Group, som äger 65 procent av aktierna i Finnlines.
Finnlines förklarar den senaste tidens framgångar med färjelinjen mellan Malmö och Travemünde.

Inte bara frakt
Denna linje har utvecklats från en renodlad fraktlinje till att bli en modern linje som erbjuder både frakt- och passagerartrafik.
För passagerarnas del erbjuds bekvämligheter som bar, bufférestaurang och jacuzziavkoppling. Fartygen har under året anpassats för ännu högre servicegrad och shoppingmöjligheterna har utökats.
– Vi kan nu erbjuda ett större utbud av parfym, kosmetika, alkoholhaltiga drycker samt godis och annat tilltugg till väldigt attraktiva priser, säger Uwe Bakosch, vd för Finnlines.
Förbättringar har även skett på landsidan. Den nya incheckningsterminalen finns nu i Norra Hamnen i Malmö och har fått stor uppskattning hos fraktbolagen. Den nya hamnen tillåter bland annat en snabbare lastning och lossning, menar Bakosch.
Ett resultat av satsningarna har gjort att passagerarantalet för 2011 har tredubblats jämfört med 2009.
–  Investeringarna ombord, tillsammans med den nya hamnen, gör att vi är redo för ännu större tillväxt och kan utöka passagerarservicen än mer, säger Uwe Bakosch.

Konkurrerar med järnvägen
Frekvensen med tre avgångar dagligen från både Malmö och Travemünde gör också färjelinjen intressant i konkurrensen med tågtrafiken över Öresund och Stora Bält, enligt Uwe Bakosch. Han tillägger:
– Finnlines är väldigt glada för att Malmös hamn har blivit så modern och konkurrenskraftig. Den står sig nu i jämförelse med våra andra viktiga hamnar, säger han.


FAKTA

Finnlines är ett av Östersjöns största färjerederier och driver trafik mellan följande destinationer:
Helsingfors–Travemünde, Helsingfors–Rostock, Helsingfors–Gdynia, Rostock–Gdynia, Malmö–Trave-münde, Kapellskär–Nådendal, Lübeck–Ventspils–St. Petersburg.


www.finnlines.com
Annonsörer
Click!Click!Click!Click!Click!
Fakta
4%
Så mycket mindre blev den svenska handelsflottan under 2010, visar siffror från Trafikanalys.
Fakta
Hittills har drygt 120 länder godkänt det reviderade regelverk som reglerar miniminivån på utbildning och praktik. Detta krävs för att få inneha vissa befattningar till sjöss.
– Med de nya reglerna blir förhoppningsvis den globala sjösäkerheten bättre, säger Mikael Huss, ombudsman på Sjöbefälsförbundet.
Fakta
Sjöfartsskolan på Linnéuniversitetet i Kalmar vill från och med årsskiftet starta en forskarutbildning inom sjöfartsvetenskap.
– Vi vill ge våra studenter möjligheten att studera vidare och forska inom branschen, säger Jan Snöberg, universitetslektor.
Beslut om den nya utbildningen fattas senare under hösten.
Fakta
250
miljoner
Så många miljoner norska kronor kostade saneringen efter oljeutsläppet från lastfartyget Full City som gick på grund utanför Langesund 2009.
Fakta
Den danska trebarnsfamilj som suttit fångna hos somaliska pirater har släppts, uppger Göteborgs-Posten. Fångenskapen varade i ett halvår och enligt uppgift ska piraterna ha fått minst 19 miljoner kronor i lösesumma.