Hem Ledare Nyheter Reportage Forskning Sjösäkerhet Internationellt Gästartiklar Arkiv
 

Johan Hamnebo har erfarenhet av att jobba som fiskare, vara matros på de stora haven och köra färja.
– Det roligaste är att köra färja, jag har alltid tyckt om att manövrera båt, säger han. Foto: Anders Kämpe

Han är kapten på hemmaplan

Havet och hemmet går att kombinera. Duon Johan Hamnebo och Janne Börjesson har genom Färjerederiet hittat en vardag med det bästa av två världar. Men de är relativt ensamma i sin ålderskategori.

Skär och kobbar avlöser det öppna havet. Rörö öppnar sig inför färjan Ulrika och bjuder henne att lägga till. Befälhavare Johan Hamnebo styr med van hand in till färjeläget, där en kö av öbor och sommargäster väntar. Det är fjärde gången han lägger till här i dag, kanske tiotusende gången under sina fjorton år på färjeleden.
– Men man tröttnar aldrig på sin led. Vädret, vindarna och strömmarna förändrar sig ständigt. Utsikten borde nästan vara förmånsbeskattad, säger han.

Kräver humor
Kollegan och matrosen Janne Börjesson kränger på sig sin neongula jacka och joggar ner till däck för att styra bilarna rätt. Nordöleden är ensam i rederiet om att trafikera fyra öar på sin runda, vilket kräver sin speciella lastteknik. Denna gång ska det lämnas plats åt lastbilen som ska med vid nästa ö, efter att ha levererat glass och snus på Källö–Knippla.
– En del passagerare blir upprörda när de inte får plats. Folk vill ha sin mjölk, men de vill också med färjan. Då är det viktigt att ha humor, social kompetens och tålamod, säger Janne Börjesson.
Det sprakar till i walkietalkien. På order från Johan i styrhytten leder Janne om en grå bil med tyska turister till en annan fil.
– Man behöver kunna ta snabba beslut för att stuva säkert. Det är viktigt med jämvikt, säger Janne.

Pensionsavgångar
Varje år görs 21 miljoner personresor och 11 miljoner fordonstransporter med Färjerederiet, ett av Sveriges största rederier. Johan och Janne är två av 420 anställda och 200 timanställda. Inom de närmaste två åren kommer minst ett trettiotal av dem att gå i pension och behöva ersättas. Dessutom byggs och övertas nya leder.
I hytten varvas gospel med irländsk folkmusik, Johan och Janne har samma musiksmak. Båda bor på Hönö, är småbarnspappor och spelar gitarr. De kör så gott som alla pass ihop och är en ovanlig duo i ett yrke som ofta ses som en reträttplats för äldre fiskare.
– I början kallade de äldre oss för Piff och Puff eller ”barnvakten”, men vi har fått mer respekt nu, säger Johan Hamnebo.
Han har jobbat på färjan sedan han var 23 år. Innan dess seglade han på de stora haven, bland annat som matros och styrman på Stenas färjor till England.
– Jag kan sakna de fria horisonterna. Det var speciellt när det var dåligt väder på Nordsjön, då vågorna var väldiga och havet vitt.
Trots det trivs han bättre att köra färja i Göteborgs norra skärgård.
– Det är mycket roligare att jobba på färjorna. Ända sen jag var liten har jag tyckt om att manövrera båt, säger Johan.
Det var när hans första barn skulle födas som han sökte sig hemåt.
– Här får jag jobba på havet, men ha nära hem varje dag. Det är det bästa av två världar, säger Johan.

”Gammal dröm”
Janne var tidigare fiskare men sökte sig liksom Johan till färjorna när familjen utökades. I dag är han 31 år och funderar på att läsa till befälhavare, själva spjutspetsen på färjan som får bära galoner och ha sista ordet.
– Det är en gammal dröm att få arbeta på havet. Jag trivs med att jobba skift, det blir aldrig slentrian, säger Janne.
Med kaffekoppen i ena handen styr Johan propellrarnas kurs, läser av radarn och det elektroniska sjökortet.
– Vid varje pass roar jag mig med att försöka att få ner bränsleförbrukningen och samtidigt hålla tidtabellen. Det är viktigt med miljön, säger Johan.
Båda trivs med att få följa årets skiftningar på så nära håll och säsongerna skiljer sig tydligt från varandra. På vintern står själva båtkörningen i fokus. Färre bilar att packa och frågor om tidtabellen. De bofasta vet hur det funkar.
Den vanligaste frågan är när sista färjan går.
– ”Då är vi borta sedan länge” är mitt ultimata svar, säger Janne.



Varje år transporterar Färjerederiet 12 miljoner bilar och 24 miljoner människor. I Sveriges skärgårdar och sjöar finns 38 leder, och fler är på väg. FOTO: ANDERS KÄMPE

Skärgårdstrafiken behöver anställa hundratals

• Arbetsmarknaden för sjöbefäl med högsta behörighet är god, både i Sverige och internationellt.

• I skärgårdstrafiken arbetar  mellan 5 000 och 6 000 ombordanställda.

• Inom fem år räknar branschorganisationen Skärgårdsredarna med att deras medlemsföretag behöver anställa 300–400 personer för däcks- eller befälstjänst.

• Landets sjöfartsutbildningar finns på Chalmers Lindholmen, Göteborg, Linnéuniversitetet i Kalmar samt Marina Läroverket i Danderyd som utbildar befäl för skärgårdstrafiken.

• De största arbetsgivarna inom skärgårdstrafiken är Färjerederiet, Styrsöbolaget i Göteborg, -Strömma -Turism & Sjöfart, Stockholms Sjötrafik och Blidösunds-bolaget i Stockholm.


Annonsörer
Click!Click!Click!Click!Click!
Fakta
Hittills har drygt 120 länder godkänt det reviderade regelverk som reglerar miniminivån på utbildning och praktik. Detta krävs för att få inneha vissa befattningar till sjöss.
– Med de nya reglerna blir förhoppningsvis den globala sjösäkerheten bättre, säger Mikael Huss, ombudsman på Sjöbefälsförbundet.
Fakta
4%
Så mycket mindre blev den svenska handelsflottan under 2010, visar siffror från Trafikanalys.
Fakta
4,9 milj
Så många passagerare reste med färjor till och från utlandet under första kvartalet 2011, visar siffror från Trafikanalys.
Fakta
Den danska trebarnsfamilj som suttit fångna hos somaliska pirater har släppts, uppger Göteborgs-Posten. Fångenskapen varade i ett halvår och enligt uppgift ska piraterna ha fått minst 19 miljoner kronor i lösesumma.
Fakta
250
miljoner
Så många miljoner norska kronor kostade saneringen efter oljeutsläppet från lastfartyget Full City som gick på grund utanför Langesund 2009.